Thuis voelen – de blinde vlek van mensen die werken in een verpleeghuis

Zo voel ik me thuis

Thuis voelen is een ideaal in de langdurige zorg. En terecht. Zou jij het fijn vinden ergens permanent te gast te zijn? Een paar dagen zeker, misschien een paar weken. Maar daarna ga je je thuis missen. Want thuis is de bodem onder je bestaan.

Thuis voelen staat dan ook in veel missies en visies van zorginstellingen. Maar hoe geef je daar concreet vorm aan? En hoe kom je erachter bewoners zich thuis voelen?

Omdat thuis vaak een vaag en intuïtief begrip is, gaan mensen snel af op hun eigen ervaring. Zou ik me hier thuis voelen? Dat is altijd een groot risico: mijn thuis is niet jouw thuis. Maar voor mensen die werken op de plek waar hun cliënten wonen is er een extra blinde vlek als zij zich thuis voelen op hun werk.

Thuis voelen op je werk

Thuis voelen op je werk heeft met dezelfde zeven gemene delers te maken als thuis voelen op de plek waar je woont. Tegelijk pakken die gemene delers voor medewerkers vaak anders uit dan voor cliënten. De werkplek en woonplek zijn dezelfde ruimte, maar thuis is veel meer dan alleen een woning. Een paar voorbeelden:

Je thuis deel je bijvoorbeeld met andere mensen. Hoe sterker de onderlinge band, hoe meer je je thuis voelt. Wie hebben de sterkste onderlinge band op jullie afdeling of woongroep?

Met wie je je thuis deelt, is jouw keuze. Je kiest zelf je partner. Je beslist wie er welkom is bij jou thuis, en wie niet. Wie kiest nieuwe collega? En wie de nieuwe bewoner?

Op een nieuwe plek voel je je niet meteen thuis. Dat heeft tijd nodig. Verpleeghuisbewoners verblijven gemiddeld negen maanden in een verpleeghuis. Veel korter dan de gemiddelde medewerker daar werkt.

Om je thuis te voelen, moet je ook een positieve toekomst voor jezelf zien. Als medewerker kan dat van alles zijn: carrièremogelijkheden, opleidingskansen, een fijne en stabiele werkplek tot je pensioen. Welk toekomstperspectief hebben de bewoners?

Thuis is van, voor en door jou. Thuis beslis jij. Waar hebben medewerkers meer zeggenschap over? Waar cliënten? Welke keuze is het uberhaupt om hier vandaag te zijn? Als medewerker kun je vrij eenvoudig op zoek naar een andere werkplek. Als cliënt…?

Kortom: voor medewerkers van verpleeghuizen is het makkelijker om zich thuis te voelen dan voor de bewoners!

Thuis door de ogen van de bewoners

Thuis voelen door medewerkers is positief voor hen zelf en voor de bewoners. Alle positieve dingen die jij voelt, straal je uit naar je omgeving. Maar om erachter te komen of bewoners zich thuis voelen, kun je niet afgaan op je eigen ervaring. Dan moet je door hun ogen gaan kijken.

Hoe doe je dat? Daar heb ik met ‘Zo voel ik me thuis‘ allerlei ideeën over. Uurtje sparren? Leuk!